MHD v Budapešti je tvořeno rozsáhlou sítí obsluhovanou téměř všemi představitelnými druhy městských dopravních prostředků. Najdeme zde metro, autobusy, trolejbusy, tramvaje, vlaky, pozemní lanovku (Budavári Sikló), zubačku, sedačkovou lanovku a také lodě. Pro většinu turistů však bude jejich využívání pravděpodobně jen okrajovou záležitostí. Důvodem je fakt, že prakticky všechny významné památky stojí v centru města, nebo jeho těsné blízkosti a pro zdravého člověka je naprosto bez problému dojít téměř všude pěšky. Navzdory tomu by však každý návštěvník měl navštívit a projet se linkou metra M1, která je nejstarším metrem v kontinentální Evropě a je zapsána na seznamu kulturního dědictví UNESCO. Většina délky této trasy a většina stanic linky se nachází pod Andrássyho třídou.
Doprava pomocí MHD v Budapešti může skýtat několik úskalí a je třeba si na ně dát pozor. Hned tím prvním problémem je komplikovaný systém jízdenek. Existuje jich celá řada a mají svá omezení, a to nejen obvyklá časová. Ta se týkají třeba toho, že s nimi můžete využít pouze metro, nebo s nimi nemůžete přestupovat a tak podobně. Dopředu se proto dostatečně informujte o aktuálních podmínkách jejich použití. Aktuální informace o jízdenkách a jejich cenách naleznete na webových stránkách bkk.hu – Organizátor městské hromadné dopravy v Budapešti (jazyk zvolte v pravém horním rohu).
Dalším problémem je poměrně chabá síť prodejních automatů jízdenek. Ta má být sice v budoucnu značně rozšířena, ale ani dnes nenajdete automaty na všech stanicích metra. Téměř všude jsou sice prodejní stánky jízdenek, ale ty někdy zavírají už před čtvrtou odpolední. Nespoléhejte proto na to, že jízdenky koupíte vždy a všude. Pokud víte, že někam pojedete, kupte si jízdenky pokud možno v prvním automatu, na který narazíte.
Posledním úskalím, byť možná ne tak častým, může být spolehlivost dopravy. Budapešť bohužel disponuje značně starým vozovým parkem, a tak je potřeba počítat s občasnými poruchami vozidel.
Nevyužívejte MHD v Budapešti bez jízdenky
Obecně nedoporučujeme jízdu bez jízdenky, ať už k tomu máte jakýkoliv důvod, protože četnost kontrol v MHD je v Budapešti opravdu vysoká a revizoři jsou zde dosti nekompromisní. V metru se pak revizoři pohybují prakticky na každé stanici. To v praxi znamená, že jízda bez jízdenky s hodně velkou pravděpodobností skončí pokutou.
Metro v Budapešti
Metro představuje hlavní pilíř celého systému MHD v Budapešti. Má celkem 4 linky, a to M1 (žlutá), M2 (červená), M3 (modrá) a M4 (zelená). Na 39 kilometrech tratí nalezneme 52 stanic, z nichž tři jsou přestupní. Jedná se o stanice Deák Ferenc tér (M1, M2 a M3), Kálvin tér (M3 a M4) a Keleti pályudvar (M2 a M4).
Linka M1 – žlutá
Byla uvedena do provozu již roku 1896, což činí budapešťské metro druhým nejstarším na světě (po londýnském). Pro zajímavost zmiňme, že pražské metro bylo do provozu uvedeno až o 82 let později, a to konkrétně v roce 1978. Dlouhá je zhruba 5 kilometrů a leží na ní 11 stanic. Pojmenována je Millenniumi Földalatti Vasút (Jubilejní linka), avšak Maďaři ji hovorově říkají Kisföldalatti (Malá podzemka).
Stanice na trase (řazeny jsou ze severovýchodu na jihozápad):
- Mexikói út
- Széchenyi fürdő
- Hősök tere
- Bajza útca
- Kodály körönd
- Vörösmarty útca
- Oktogon
- Opera
- Bajcsy-Zsilinszky út
- Deák Ferenc tér
- Vörösmarty tér
Linka M2 – červená
Celkový počet 11 zastávek je rozesetý na celkem 10 kilometrech trati. Je vedena pod Dunajem a propojuje Pešť a Budín. Její oficiální název zní Kelet-nyugati metróvonal (Východo-západní metro), ale běžně se ji říká Piros metró (červené), či Kettes metró (dvojka).
Stanice na trase (řazeny jsou ze západu na východ):
- Déli pályaudvar
- Széll Kálmán tér
- Batthyány tér
- Kossuth Lajos tér
- Deák Ferenc tér
- Astoria
- Blaha Lujza tér
- Keleti pályaudvar
- Puskás Ferenc Stadion
- Pillangó utca
- Örs vezér tere
Linka M3 – modrá
Její délka činí 17,4 kilometru a najdeme na ní všeho všudy 20 zastávek, což z ní dělá nejdelší a na zastávky nejpočetnější trasu metra MHD v Budapešti. Nese název Észak-déli metró (Severo-jižní metro), ale obyvatelé Budapešti ji nazývají Kék metró (modré), nebo Hármas metró (trojka).
Stanice na trase (řazeny jsou ze severu na jih):
- Újpest-Központ
- Újpest-Városkapu
- Gyöngyösi utca
- Forgách utca
- Árpád híd
- Dózsa György út
- Lehel tér
- Nyugati pályaudvar
- Arany János utca
- Deák Ferenc tér
- Ferenciek tere
- Kálvin tér
- Corvin-negyed
- Klinikák
- Nagyvárad tér
- Népliget
- Ecseri út
- Pöttyös utca
- Határ út
- Kőbánya-Kispest
Linka M4 – zelená
Je nejnovější linkou metra MHD v Budapešti. Pro veřejnost byla otevřena 28. 3. 2014. Má 10 stanic, dlouhá je 7,4 kilometru a zhruba v polovině své délky vede pod Dunajem. Její jméno je Délnyugat-kelet metró (Jihozápado-východní metro), nicméně normálně je nazývána Zöld metró (zelené), či Négyes metró (čtyřka).
Stanice na trase (řazeny jsou z východu na západ):
- Keleti pályaudvar
- János Pál pápa tér
- Rákoczi tér
- Kálvin tér
- Fővám tér
- Szent Gellért tér
- Móricz Zsigmond körtér
- Újbuda-Központ
- Bikás park
- Kelenföld vasútállomás