Metro v Budapešti tvoří nepostradatelný základ celé veřejné dopravy ve městě. Pro návštěvníky se jedná o zcela nejlepší způsob dopravy ve městě z hlediska rychlosti, spolehlivosti, dostupnosti, přehlednosti a ceny. S jeho pomocí se dostanete k prakticky všem důležitým památkám, atrakcím i vlakovým a autobusovým nádražím. Jeho schéma a systém provozu jsou navíc velmi podobné metru v Praze, takže pokud se vyznáte v tom pražském, pak vám to budapešťské nebude činit problémy.
Linky, schéma a systém provozu
Budapešťské metro má celkem 4 linky a jeho schéma je hvězdicovité, kdy jednotlivé linky víceméně spojují protilehlé konce města a vzájemně se kříží v centru města, kde lze přestupovat na přestupních stanicích. Linky jsou oficiálně označeny písmenem M a číslem od 1 do 4, ale sami obyvatelé města používají k jejich odlišení mnohem častěji barvy, které jsou jim přiřazeny. Toto členění je následující – M1 má žlutou barvu, M2 má červenou barvu. M3 má modrou barvu a M4 má zelenou barvu.
Přestupní stanice existují celkem tři, přičemž jediné dvě linky, které nemají společnou přestupní stanici jsou M1 a M4. Nejdůležitější přestupní stanicí je Deák Ferenc tér, kde se potkávají hned tři linky, a to M1, M2 a M3. Dalšími dvěma přestupními stanicemi jsou Kálvin tér linek M3 a M4 a Keleti pályaudvar linek M2 a M4.
Linka M1 – Žlutá
Linka M1 je nejen nejstarší linkou metra v Budapešti, ale také druhou nejstarší linkou metra na světě. Zprovozněna byla již v roce 1896, je zařazena na seznam UNESCO a je v plnohodnotném provozu. Vede z jihozápadu na severovýchod pod historickým centrem Pešti a po většině své délky se nachází pod Andrássyho třídou. Díky své historii nese speciální název Millenniumi Földalatti Vasút (volně přeloženo jako Podzemní dráha tisíciletí, neboli Jubilejní linka metra), což je spojeno s jejím vybudováním k výročí tisíce let od příchodu maďarských kmenů na dnešní území Maďarska. Funguje nejen jako dopravní tepna, ale také jako turistická atrakce. Je nejkratší ze všech linek budapešťského metra. Celkem měří 4,4 kilometru a leží na ní 11 stanic.
Seznam stanic řazených od jihozápadu na severovýchod: Vörösmarty tér – Deák Ferenc tér (přestup na M2 a M3) – Bajcsy-Zsilinszky út – Opera – Oktogon – Vörösmarty utca – Kodály körönd – Bajza utca – Hősök tere – Állatkert – Széchenyi fürdő – Mexikói út
Linka M2 – Červená
Linka M2 vede ze západu na východ a přes centrum Pešti spojuje Hradní Vrch s východem města. Do provozu byla uvedena roku 1970 a na trase dlouhé 10,3 kilometru se nachází 11 stanic. Po velmi dlouhou dobu se až do roku 2014 jednalo o jedinou linku, které vedla pod Dunajem do Budína a i tak zde byly pouhé tři stanice.
Seznam stanic řazených od jihozápadu na severovýchod: Déli pályaudvar – Széll Kálmán tér – Batthyány tér – Kossuth Lajos tér – Deák Ferenc tér (přestup na M1 a M3) – Astoria – Blaha Lujza tér – Keleti pályaudvar (přestup na M4) – Puskás Ferenc Stadion – Pillangó utca – Örs vezér tere
Linka M3 – Modrá
Linka M3 vede přes centrum Pešti z jihu na sever a ve své severní polovině kopíruje tok Dunaje. Otevřena byla roku 1976 a je nejdelší a na stanice nejpočetnější linkou metra v Budapešti. Je dlouhá 17,3 kilometru a má celkem 20 stanic. Její jižní konečná stanice Kőbánya-Kispest je s přestupem na navazující autobus využívána k cestě na Mezinárodní letiště Ference Liszta Budapešť.
Seznam stanic řazených z jihu na sever: Kőbánya-Kispest – Határ út – Pöttyös utca – Ecseri út – Népliget – Nagyvárad tér – Klinikák – Corvin-negyed – Kálvin tér (přestup na M4) – Ferenciek tere – Deák Ferenc tér (přestup na M1 a M2) – Arany János utca – Nyugati pályaudvar – Lehel tér – Dózsa György út – Árpád híd – Forgách utca – Gyöngyösi utca – Újpest-Városkapu – Újpest-Központ
Linka M4 – Zelená
Linka M4 je nejnovější linkou budapešťského metra a je vedena z jihozápadu na severovýchod. Spojuje jižní část Budína s jižní částí centra města. Je dlouhá 7,4 kilometru, má 10 stanic a zhruba ve své polovině prochází pod Dunajem. Obě její konečné stanice leží u významných budapešťských vlakových nádraží, a to Budapest-Kelenföld a Budapest-Keleti, čímž je pro cestující propojuje.
Seznam stanic řazených od jihozápadu na severovýchod: Kelenföld vasútállomás – Bikás park – Újbuda-központ – Móricz Zsigmond körtér – Szent Gellért tér Műegyetem – Fővám tér – Kálvin tér (přestup na M3) – Rákóczi tér – II. János Pál pápa tér – Keleti pályaudvar (přestup na M2)
Jízdné
Metro Budapešť spadá do sítě městské hromadné dopravy BKK a platí v něm standardní lístky jako v autobusech, tramvajích a trolejbusech. Systém jízdenek je poměrně komplikovaný a doporučujeme prohlédnout si kompletní přehled a pravidla přímo na oficiálních stánkách dopravního podniku – www.bkk.hu. Na druhou stranu je nutné zmínit, že Budapešť není rozdělena na tarifní pásma (existuje jen jedno, kam spadá i letiště) a v tomto směru tedy není nutné typ lístku řešit. Děti do 6 let a senioři nad 65 let, kteří jsou občany Evropské unie, cestují budapešťským MHD zdarma.
Lístky lze koupit běžně v automatech, trafikách nebo přes mobilní aplikaci a ty papírové se standardně zasunují do znehodnocovače při vstupu do stanice. Důležitou informací na závěr je, že časově omezené jízdenky (na 30 a 90 minut) jsou platné po danou dobu pro vstup do dopravního prostředku. To znamená, že pokud například nastoupíte do metra 29 minut od označení 30-ti minutové jízdenky, je to v pořádku a můžete dokončit danou cestu do cílové stanice navzdory tomu, že přesáhne svou 30-ti minutovou platnost.
Přehled nejpoužívanějších jízdenek a jejich cen
- Jednosměrná nepřestupní jízdenka – 450 HUF
- 30-ti minutová přestupní jízdenka – 530 HUF
- 90-ti minutová přestupní jízdenka – 750 HUF
- 24 hodinová jízdenka – 2500 HUF
- 72 hodinová jízdenka – 5500 HUF
- 24 hodinová skupinová jízdenka (až 5 spolucestujících) – 5000 HUF
Doba provozu
Jednotlivé linky metra mají mírně odlišné jízdní řády a soupravy na nich nezačínají a nekončí jízdy ve stejný čas. Do hry pak vstupuje také poloha konkrétní stanice na dané lince. První soupravy nicméně vyjíždějí krátce před půl pátou ráno a poslední končí okolo tři čtvrtě na dvanáct v noci ve všechny dny včetně svátků. Obecně tak lze konstatovat, že je Metro Budapešť v plném provozu zhruba od tři čtvrtě na pět ráno do čtvrt dvanácté v noci a v tomto čase je možné chytit spoj z jakékoliv stanice.
Shrnutí základních informací
- Metro Budapešť má celkovou délku 39,4 kilometru, 4 linky a 52 stanic (z toho 3 přestupní)
- Linky jsou označeny jako M1 (žlutá), M2 (červená), M3 (modrá) a M4 (zelená)
- Jedná se druhé nejstarší metro světa, které bylo uvedeno do provozu 2. května 1896
- Denně přepraví v průměru necelých 640 tisíc cestujících